Julkalender: Lyssna på radio för tusan!

 
 

Tv-kalendrar i all ära, jag älskar många av dem, men jag vill verkligen slå ett slag för radiokalendrarna.
Till att börja med gillar jag hela radiokonceptet. Att för en gångs skull inte behöva ha ett ständigt utbyte av bilder framför näthinnan som man ska döma, sortera och ta till sig. Med radio behöver man bra lyssna.
För det andra tycker jag radiokalendern för det mesta håller mycket hög klass.

Den fina radiogrammofonen på bild är utav modellen Philips H55 04 A och gjord i en blandning av plast, glas och trä. När Ingemar Andesson från Katrineholm fyllde femton fick han den istället för en moppe i födelsedagspresent.
-Bra val Ingemar!

 

När jag talade med mina bloggarkompisar om vad de hade för erfarenhet av radiokalendern svarade de ungefär att radiokalendern var den som kom på köpet. Luckorna som de öppnade men aldrig lyssnade på historien bakom.

Att de missade radiokalendern berodde också på att den sändes så tidigt. Kvart i sju ligger de som har nära till skolan i sina sängar och sover, men eftersom jag som liten vid den tiden åt frukost var det perfekt.

 

Min favoritkalender på radio är ”Allt du önskar” av Sara Kadefors från 2011. Den handlar om en 11-åriga Elvira som längtar bort från sin trånga längenhet och sin morsa som inte har råd med fina julklappar. Elvira önskar sig bort och när hennes mamma mystiskt försvinner tar socialen henne så att hon får bo hos en förmögen familj i ett slott.

 

Hon behöver inte ens gå i skolan och varje dag får hon sin favoritmat. Paradiset tycker Elvira, men familjen som först verkar perfekt visar sig vara enorm slösaktig. De köper nya lyxiga saker varje dag som de eldar upp på gården när de tröttnat, för att sedan återigen köpa nytt.
Med tiden visar det sig att socialen är korrumperad av den rika familjen och grannarna förgiftas av röken från eldningen av sopor.

 

Mitt favoritavsnitt är lucka 16 (Sammanfattar typ hela kalendern, åh vad jag älskar den)

Klicka här så kan du lyssna på avsnittet (8 min)

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: