Kafélektyr: Att hålla i pengarna

 

”Husmodern” var en tidning som gavs ut under 1950-talet, jag fick äran att bläddra igenom en från 1954. Det var nummer 11 och den kostade 55 öre. Det är rätt häftigt ändå, med tanke på hur intresserad jag är av layout och design, och se hur tidningarna såg ut då. En himla stor förändring är det minsann.

 

”Vart tar alla pengar vägen?” var fem ord som tog upp 80% av en sida i tidningen och som fångade mitt intresse. ”Det var en himla bra fråga”, tänkte jag. Notisen var en reklam för Sparbanken och budskapet var att skaffa sig sparskydd då pengarna lätt försvinner. ”En femma hit . . . En tia dit . . .” inleddes reklamen med, och även om ”femma” idag förmodligen skulle bytas ut mot ”hundring” och ”tia” mot ”tusenlapp” så har ju dessa ekonomiska problem alltid funnits bland oss. 

 

Jag fick precis en tankeställare när jag läste rubriken, ”Vart tar alla pengar vägen?”, och kommer inte ens ihåg senast jag kollade mitt konto. Jag har jobb och får studiebidrag och är bra på att spara, men i juletid är det himla svårt att hålla i pengarna. Jag har sammanlagt blivit av mig 1500:- på julklappar och även hittat en del fynd till mig själv utöver det. Herregud. Jag skulle verkligen behöva det där sparskyddet nu känner jag.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: