Kafélektyr: Frisk vs Död, 1962 vs 2012

 
 

Frisk som ett brusande vattenfall.

 

Ja, så vackert beskrivs Salem ”världens mest omtyckta mint-cigaretter”. Det låter ju riktigt lockande, det är ju nästan så att man vill ta sig ett bloss. Det är ju nästan så att man vill hoppa in i bilden och sätta sig bredvid den rökande pojken och flickan och betrakta det vackra och friska vattenfallet i bakgrunden.

 

Den här reklamen är tagen från tidningen Nya Damernas Värld. Och nej tyvärr, denna upplaga finns inte att köpa i närmaste kiosk. Har du dock en tidsmaskin som står och skräpar i garaget så är det bara att knappa in året 1962 så står den där så fint i tidningsstället och bara väntar på dig. Då kan du ju även passa på att köpa ett paket friska mint-cigaretter.

 

Salem – för friskhetens skull.

 

Det var då ett jädrans tjat om friskhet. Jag antar att han/hon/hen som kom på dessa slogans refererar till den där friska mintsmaken, lik den man får när man borstar tänderna, och inte till det faktum att man blir så ”frisk” av att röka cigarreter. För om du har missat det så är det inte speciellt bra för din hälsa att röka cigaretter – även om det är mintsmak på dem. Dina lungor blir alldeles svarta efter bara ett fåtal bloss, och vem vill ha svarta lungor liksom. Om ni inte riktigt hänger med modetrenderna så är det faktiskt riktigt inne med naturliga lungor i år, svarta lungor är liksom förra seklet.

 

Nu lever vi som tur är inte på 60-talet och numera står det faktiskt ofta rökning dödar på cigarettpaketen. Här målas det då inte upp några vackra bilder om brusande vattenfall.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: