Kafélektyr: Kanske inte det man fastnar för över fikat…

 

En tampongreklam? tänker ni.

Ja visst! tänker jag.

När man dricker sin kopp kaffe är det bekvämt att ha något att bläddra i. 

En tidning att harmonisk vända sig igenom, i takt med klunkarna och tuggorna.

 

Men sen finns det något i all denna lektyr, dessa tidningar, som är ofrånkomligt och inte alltid önskat.

Reklam.

 

Det finns reklam jag helst vill slippa – och sen finns det reklam man borde ha mer av!

 

Jag har valt en reklam för o.b tamponger, ur Veckorevyn från 1943.

Tamponger är ju någonting som berör – om vi generaliserar lite – cirka hälften av vår befolkning. Det är viktigt att nå ut med den här sortens reklam, för att få bort det genanta från ämnet. Det är ju ingen hemlighet.

 

o.b gör Er fri och obesvärad…

o.b ”skvallrar” inte – Ett invändigt menstruationsskydd som inte avslöjar några detaljer och är osynligt under tunna ljusa sommarkläder, perfekt!

o.b irriterar inte – Du kan ta dagarna precis som de kommer, röra sig ”ledigt och otvunget i alla situationer, känner inte ens av att Ni har mens”

o.b ger säkerhet – Ingen ska besväras med otrevlig lukt och du är alltid fräsch och säker!

 

Låter ju hur bra som helst.

Det som är intressant är att o.b marknadsför sig likadant nu, 70 år senare.

 

Det är fortfarande det mest bekväma, osynliga du kan använda under mensen.

Gör dig fri, syns inte, finns inte, känns inte.

Reklamen visar inte längre så mycket kvinnor som springer i vattenbrynet, utan unga kvinnor som ska ut och festa hela natten.

 

Principen är dock densamma,

Och det tycker jag är roligt!

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: