Mitt blandband: Singin’ In the Rain




1. 505 – Arctic Monkeys
2. The Magic Position – Patrick Wolf
3. How Soon Is Now? – The Smiths
4. The Ghost of You – My Chemical Romance
5. Howl – Florence & The Machine
6. Same Ghost Every Night – Wolf Parade
7. Any Place I Hang My Hat Is Home - Barbra Streisand
8. Prince Charming – Adam & the Ants
9. Someday – The Strokes
10. The Age Of The Understatement – The Last Shadow Puppets

spotifylänk

Veckans tema är Mitt Blandband och jag måste erkänna att jag har gjort ett antal sådana då jag varit uttråkad. Jag har funderat och funderat på vilka låtar jag ska ha med på just det här blandbandet men att välja mina 10 absoluta favoritlåtar är näst intill omöjligt. Jag kom dock på att jag kunde ha en speciell sorts låtar med, för att göra det lättare. Det är också på så sätt jag knyter mitt föremål till listan, och speciellt till den första låten.

Jag har hittat ett superfint siden parasoll i vitt, med svart tyllspets. Handtaget är utav mörkt trä och dekorerat med små guldblommor. Parasollet är tillverkat på 1800-talet och lämnades till museet av Anne-Marie de Dardel som föddes år 1928 i Stockholm. Anledningen till varför jag ville hitta ett fint paraply eller parasoll är för att jag tänkte mig temat festival (men också vanliga live framträdanden) när jag valde min musik. Och speciellt när jag valde låt nummer 1 på listan.

De fem första låtarna på listan är sådana som jag har hört live, medan de fem sista är sådana låtar som jag oerhört gärna skulle vilja höra live. Men det är som sagt den allra första låten som är viktigast. Den hörde jag nämligen på festivalen Way Out West i Göteborg år 2009 och det var den låten jag såg allra mest fram emot att höra under helgen. Festivaler är väl kanske något kända för att de ofta inträffar då det är dåligt väder och även om denna festival gjorde just detta, fanns det också stunder då solen lyste klart. Jag minns hur vi ena dagen satt med våra regnponchos inne i det stora Telia-tältet, genomblöta och hoppandes att regnet skulle avta innan nästa inbokade spelning. Men jag minns också hur vi under solens varma strålar låg i det gröna gräset och njöt. Det var en helg där vi hade fått användning av både paraply och parasoll.

Men det var också en helg jag alltid kommer att minnas, med ett speciellt tack till den första låten på min lista och hela den konserten. Vi visste att det skulle vara den sista låten för kvällen, och samtidigt som vi så gärna ville höra den, ville vi ju inte att upplevelsen skulle ta slut. Jag minns hur jag och min kompis stod tryckta mot staketet och hur vi gick tillbaka till hotellet med blåmärken, halsont och krämpor. Men det var det ju värt, som vi båda uttryckte oss.


Postat av: Anonym

Blir så avundsjuk att du sett The Smiths live! Det är något jag måste göra innan jag dör, allra helst låten "Please, Please, Please, Let Me Get What I Want". Så underbar låt!

2012-02-06 @ 09:07:56

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: