Om storasyster Felicia får välja: tagelkardningsmaskin




Denna vecka tog jag med mig min Storasyster Felicia att välja ett föremål ur arkivet. Hon valde denna tagelkardningsmaskin som sitt föremål. Vad är då en tagelkardningsmaskin? Det är en maskin som gör möbler. Den är till för bearbetning av tagel till sängar, soffor och andra möbler. Just denna maskin har stått i en ateljé på bryggeriområdet och överlämnades till den person som hyrde ateljén år 2004.

 

Felicia valde inte denna maskin för vad den egentligen använts till, hon tyckte att den liknade en maskin som kanske torterat människor. Själv visste jag inte vad det var för något när jag såg den. Men jag skulle inte ha blivit förvånad om denna maskin faktiskt använts till att tortera människor med sina vassa taggar.

Felicia hatar skräckfilmer och tycker att filmer som ” The Saw” är riktigt obehagliga. Hon fick en känsla av att den här maskinen skulle kunna vara något som är med i de filmerna. ”Det finns inget värre än att bli rädd” säger hon. Hon finner det onödigt att utsätta sig för filmer som hon bara kommer att må dåligt av efteråt och säger att det absolut är filmerna som gjort henne så rädd.

Hon tycker att tortyr är det läskigaste, mest obehagliga som man kan uppleva. Ett liv efter tortyr är inget bra liv, tror hon. Så anledningen till att hon valde denna maskin, var inte för dess egentliga syfte, utan för att det påminner henne om den hemskaste känslan i världen. Hon kan inte ens föreställa sig att bli torterad. ”Det är värre än döden” säger hon...

Jag håller med henne till viss del, maskinen är oerhört obehaglig och "skrämmande". Men med lite information från databasen Sofie, är den inte SÅ läskig längre.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: