Därför pluggar jag: Lär dig kinesiska!




En gång i tiden hade jag ett mål med mitt studerande. Jag var nästan säker på varför jag spenderar alla timmar i skolbänken, lyssnar på lärarnas malande och lämnar in rapport efter rapport. Studierna kändes som ett måste för en säkrad framtid, trygghet, valmöjligheter. Med goda studier kommer bra arbeten som ger bra löner som bidrar till ekonomisk trygghet. Jag har alltid fått höra att bra betyg och studier är viktigt. Lärare har viskat i våra små öron att: ”Gå natur, annars blir det ICA.” ”Lär er kinesiska eller så får ni sy nike-skor.” Inte världens mest peppande framtidsord, så på något sätt kändes studiernas vikt hela tiden.

Den där säkerheten har dock med tiden blivit diffus och linjerna blivit suddiga.  Allt eftersom jag sett människor utan varken hel gymnasieutbildning eller högskoleutbildning, som ”klarat sig” hur bra som helst och är lyckliga, har jag ifrågasatt studierna på riktigt. Det viktigaste av allt är väl att ha någon nära och att må bra? Det har väl alltid vart viktigast, men nu känner jag det verkligen själv. Och jag tror inte att ett MVG hjälper mig till lycka.

Men fortfarande är studier något jag vill syssla med. Bara att min syn på studier förändrats. En bild av en ekonomisk trygg framtid har bytts ut mot en bild av valmöjligheter och allmänbildning. Man lär sig så mycket av att sitta i skolan, både socialt och studiemässigt. Trots att jag glömmer bort derivatans definition eller vad Osmos är, kommer jag alltid ha en allmän grund som hjälper mig lite på traven i livet. Och med det får jag en större chans att syssla med vad jag vill i livet, för att det ska bli så kul så möjligt.

Så jag pluggar för min goda framtid (som får symboliseras av en modell av Jättunahemmet i Flen som senare blev flyktingförläggning) men av andra skäl än tidigare.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: