Lila: en paradoxal färg




Hatkärleken.
Lila påminner mig om smaklös inredning. Ibland om rojalitet, lite Robin Hood, lite elak prins. Jag tänker på Simon och Tomas på kanal 3. Jag tänker på tv-shop.
Magik. Surrealism. Modern konst. Skräpmedia. Jag inser när jag tänker efter, hur pass dominerande lila är, hur ofta jag ser färgen lila.

Samtidigt äger jag en lila halsduk och en lila tröja och trivs mycket bra i dessa. Paradoxalt, jag vet. Egentligen tycker jag att lila är gräsligt fult. Lila har presenterats för mig i gräsliga sammanhang.

Ett exempel är denna taftklänning från 1950. Storrutig, skrikig och allmänt ful.
En ganska klar bild av hur jag uppfattar lila.

Förlåt lila klännig, du hade säkert din charm.
Men tyvärr, jag vill inte gå på dejt med dig.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: