Beige: alldagligt?




Men jag måste kanske görat, pierca mig i örat och tatuera drakar på min stjääärt.
Odla en rabatt, utav mitt skägg så att, det syns att jag är en som hänger meeeed.
Beiga boys kan också ha brain.
Beiga boys kan också ha brain...

Jag citerar Galenskaparnas framförande i serien Gladpack, "Beiga Boys".
Genialiskt samhällskritiskt och säkert då, ytterst radikalt.

På något vis har beige blivit ett ord att kritisera något med.
Att kalla något för slätstruket, alldagligt och trist, det kan man göra med ordet beige.
Jag brukar dock aldrig detta ord för det syftet.
Samtidigt som jag kallar min beiga kofta för sandfärgad istället.

Jag tycker dock inte att kappan jag valt att visa upp på temat beige är alldaglig.
Nej inte alls.
Den tillhör samlingen från Cecilia Af Klercker.
En mycket högt uppsatt dam.
Kappan är rik på broderier och ser mer lyx än beige ut.
Alltså: Att gå med denna kappa på gatan idag skulle nog inte framstå som beiget.
Utan snarare smakfullt och graciöst.
Eller punkigt med ett par köttiga skor till.
Beiget i praktiken behöver alltså inte vara ekvivalent med beiget i teorin.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: