Beige: En tråkig "färg"




Det finns två betydelser av ordet 'Beige', antingen är det en färg eller något som vi finner tråkigt. Det finns ett väldigt bra engelskt ord för 'Beige' då det har den andra betydelsen: dull - som har en hel del betydelser på det svenska språket där tråkig är en utav de många.

Min syster är en rolig person ibland, hon sade en gång att varje gång hon har tråkigt så krymper hon i längd. Detta är hennes anledning till varför hon är så kort, men självklart är det inte seriöst när hon yttrar dessa ord. Dock om hennes ord var sanna skulle jag vara en väldigt liten person. Fast om man växte så fort något var intressant skulle jag vara över två meter lång. Det jag ska berätta om idag är inte något som är beige, fastän föremålet är träfärgat och i min åsikt lite beige-färgat utan den andra betydelsen för ordet 'Beige'.

Skolan är något många finner är en tråkig och beige plats, där man endast måste trycka in en massa kunskap i hjärnan och ibland anstränga hjärnan väldigt mycket. Men det är också en plats där lek och vänskap bildas. Alla de vänner jag har idag har jag mött i skolan om man bortser från släktingar. I hela min skolgång, fram tills nu, har de skolorna jag gått på varit väldigt beigea i färgen vilket har gjort dem till en tråkig plats fast där mycket spännande händelser inträffar!

En sådan gammaldags skolbänk som på bilden hade min skola i ett klassrum när jag gick på lågstadiet under första året (lekis), det minne jag har från skolbänkarna var att det fanns en bänk till varje elev och varje bänk var personlig. I bänkarna fanns sudd, pennor, fodral osv. som skolan inte hade försett eleverna med utan föremål som gjorde bänkarna mer personliga. Man skulle kunna säga att bänkarna och skolan var ganska lika, båda två verkar beigea på utsidan men på insidan händer något spännande och färgglatt. Om just bänken på bilden står det inte mer än att det är en dubbel skolbänk från västra skolan, uppenbarligen var dessa skolbänkar populära förr i tiden.

Jag antar att anledningen till att de inte är så populära längre är för att det är sällan som elever har ett och samma klassrum och man inte kan bära med sig sin skolbänk - skolbänkarna blev utbytta mot skåp och vanliga bord. Man skulle kunna säga att skollivet har blivit mer beige och mindre personligt även fast starkare färger används.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: