Drömhem: Gammalt och charmigt!




Den nya trenden som finns i dagsläget om hur hus ska se ut och vara inredda känner jag är en väldigt steril stil. Det finns ingen charm eller hjärta i husen längre. Allt ska vara svart och vitt med trägolv, trägolvet är förmodligen det enda som fortfarande har lite charm i sig men annars ser allt ut som en "futuristisk rymdvärld" (citat från min syster).

Jag gillar när det är lite gammalt i huset, fräscht men en gammalmodig känsla. Soffor med blommönster som helst ska vara en söt färg som rosa, några gamla lampor som kanske till och med är ljuskronor, en stor säng med en fin sänggavel och några söta små kuddar. Jag gillar sånt som är gulligt och rosa. Mitt framtida hus eller lägenhet kommer att vara en tidsmaskin tillbaka full av snygga möbler som denna soffa. Det svåra kommer ju att vara att få tag i möblerna och priset som de kommer att kosta, men det är värt det när man får in lite själ och värme i sitt hem!

Soffan på bilden är en exakt kopia av hur min soffa kommer att se ut, den är helt underbar med sina runda kuddar och är klädd i gammalrosa och mönstrat siden, det finns även lite äkta guld på denna soffa - Min drömsoffa!

Soffan tillverkades 1770 och användes av en man, Bernhard Österman som levde och bodde i Stockholm, en man med bra smak! Istället för att ge soffan till museet 1947 så kunde de ha sparat den till mig, fast jag inte var född än och det skulle dröja ett tag. Jag önskar att jag kunde åka tillbaka i tiden och sno soffan!

Jag låter lite galen i soffan med tanke på att jag till och med kan tänka mig att åka tillbaka i tiden för att kunna äga soffan i framtiden så finns det ju en anledning till att jag måste åka tillbaka i tiden - det tillverkas ju inte sådana soffor längre! Men varför tillverkar inte exempelvis Ikea såna här fina soffor längre då? Om man bortser från att det är guld i soffan så bör de vara ganska billiga att tillverka, men eftersom de inte är "inne" just idag så tillåter inte modet att dessa tillverkas i stor mängd. Sorgligt och tråkigt men trender kommer och går, så jag hoppas på att denna trend kommer igen.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: