Blommor: kläder




Om du låter mig välja ett mönster, vilket som helts, så väljer jag blommigt.

Jag tycker att blommor ger det ultimata mönstret eftersom det finns så många variationer. Det känns nästan orättvist att benämna dem alla som ett och samma mönster.
 I min garderob har jag flera olika blommönster:
Hundkex med gröna stjälkar på svart bakgrund bär jag nu.
Mörkgröna blommor på smaragdgrön bakgrund bar jag igår.
Och förra veckan var det mönsterkaos med blandade färger som gällde.

Ägaren till denna klänning hette Agnes Ulrika Rosensvärd och föddes 1877 och klänningen  använde hon troligen när hon var runt femtio och framåt.
Hennes klänning har mönstret av stora gula, röda och vita flikiga blommor på mörkblå bakgrund. Runt axlarna sitter ett löst sittande ok som liknar en cape med en liten rosett framtill.

Agnes Ulrika var Åldfru på Gripsholmsslott vilket innebär att hon hade ansvar och var föreståndarinna för hushåll och linneförråd på slottet.
Denna klänning lämnade hon efter sig med andra saker när hon åttiofyra år gammal dog.

När jag såg klänningen trodde jag att den var från 1980 eller 1990-talet och det kom som en överraskning för mig att den är tillverkad redan 1930. Det ger bevis på att blommorna är ett tidlöst mönster som alltid håller och alltid kommer att hålla… tror jag i alla fall.


Jag tycker att blommönster passar alla oavsett kön eller ålder.
Så snälla, för min skull, dra på dig hawaiiskjortan eller storblommiga långkjolen i både regn och stålande solsken, det kommer göra mig lyckligare och världen mer färgglad.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: