Här har du ditt liv! -Baka, baka liten kaka




Denna bild är tagen av Lena Böklin och visar hur bakningen såg ut hos familjen Lindhe i Nyköping under 1940-talet. Undersökningen denna bild var med i visade att de flesta familjer bakade minst en gång i veckan, både matbröd och kaffebröd.

Jag kan faktiskt se det framför mig på denna tid, att många tyckte om att baka eget och att det var något alla faktiskt gjorde. Att fröken Lindhe vaknade på morgonen och innan hon väckte barnen frukost och skoldags, pussade sin man hejdå till jobbet och utförde dagens ärenden så ställde hon sig och bakade matbröd till middagen och kaffebröd till eftermiddagens fika till familjen. Jag tror hon trivdes med det, och gjorde det till en rutin. Att gå upp lite tidigare någon gång i veckan, plocka fram smör och mjöl och de resterande ingredienserna för de kommande middagarna under veckan. Som ett litet lyx till maten, nybakat bröd med kärlek. Och jag tror att många familjer liknande hennes gjorde likadant.

 
Här hittar du fler av Sörmlands museums fotografier




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: