Här har du ditt liv! - Nils Agrell




Jag har blivit kär, denna gång i en man som dog 1974. Du kan se honom på bilden ovan med sitt underbara leende, där i mitten.
Nils Agrell.

Åh jag kan inte ta ögonen ifrån denna bild av honom och hans vänner. De är så snygga och ser så avslappnade ut framför kameran. Nils med självutlösaren i ena handen för att själv kunna medverka på bilden. 


Under nittonhundratalets början då bilden är tagen var detta gäng jämngamla med mig nu. Ungefär sådär en sjutton eller arton år, men Nils Agrell fick sin första utrustning för att framkalla foton redan åtta år innan dess, och han fotade sedan hela livet.

Jag blir nyfiken på under vilka situationer denna bild knäpptes. De ser mycket finklädda ut, med flugor och finkammat hår. Vilken dag var bilden tagen och vart skulle de gå efteråt?
Mannen till höger på bilden bär ett par annorlunda skor med knäppning på sidan ovanpå skon, var dessa skor senaste mode?
Varför kollar bara en av dem in i kameran och framför allt vad kollar de andra två på?

Jag kan tänka mig att efter denna bild knäpptes gick pojkarna på fest. Där dansade de med jämngamla flickor i vals med societetens vakande öga på sig.
Kanske var det där Nils Agrell mötte sin blivande hustru Ulla.
Den kvinna om han kom att leva sitt liv med, som han 1946 pussade över bordet och arkiverade med texten ”fortfarande sams”

Både Nils och Ulla blev bibliotekarier.
Nils på Kungliga Biblioteket och Ulla på kungliga slottet.
Jag tycker att det låter som att de hade finast möjliga bibliotekariejobb.
Jag undrar vad de skulle tipsa mig om för böcker, vad för bok läste Nils Agrell när han var arton?

Trots att det finns mycket fakta om Nils Agrell tack vare alla bilder med bildtext så förblir många av mina frågor obesvarade.
Men är det inte just det som gör allt så romantiskt?


Här hittar du fler av Sörmlands museums fotografier




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: