Fråga doktorn: Vårdskolan



Frida har valt ett föremål som tillhör samlingen "Vårdskolan i Eskilstuna". Samlingen innehåller material från Vårdskolan i Eskilstuna; läroböcker, arkivmaterial, föremål, foton. Föremålen är anatomiska modeller, kirurgiska redskap, sjukhusporslin, medicinburkar, kläder, proteser, undervisningsmaterial, audiovisuella hjälpmedel, diabilder med mera.

Se fler föremål från vårdskolan!


Här är historien om hur vi fick en vaginaatrapp till museets samling, enligt Frida…





En kvinna skyndade sig in till sjukhuset för att doktorn skulle undersöka hennes klåda på ryggen. Doktorn kom in i rummet med en nybliven sjuksköterska.

- God dag doktorn, jag har en hemsk klåda på min rygg. Det har pågått ett tag och jag börjar bli orolig. Jag känner ingen annan som har haft samma problem så kan du vara snäll och ta en titt?
- God dag frun, jag ska ta en titt och se vad jag kan göra.

Kvinnan drog upp tröjan och doktorn tog en titt på ryggen, sedan rynkade han pannan och blev väldigt fundersam.

- Enligt vad jag kan se är det en vagina-attrapp som vuxit ur ryggen på dig, en sådan i mjukt gummimaterial som används för att öva kateterisering.
- Vi brukade använda sådana på vårdskolan i Eskilstuna, de såg nästan exakt ut sådär. Sa sjuksköterskan.
- Va säger ni? Jag har alltid haft en extra sån här. Det var bara det att jag fick utslag där och ville ha något emot klådan, men nu säger ni att det är något fel på mig?

Doktorn förklarade för kvinnan att hon är den första han har träffat som har en vagina-attrapp på ryggen och vill gärna ta prover och se om de kan lösa gåtan. Kvinnan vägrade och ville verkligen inte behålla denna attrapp på ryggen trots att den var ytterst ovanlig. Doktorn avlägsnade attrappen som nu används av blivande sjukskötare till att träna kateterisering på.



(Historien är förstås osanning. Men föremålet finns på riktigt!)







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: