Tema mat: Att stoppa sin egen korv




Det är några dagar innan jul 2009. Jag och min pappa har kollat upp recept och inhandlat ingredienser. Lammfärs, köttfärs, chili, tryffelolja, fjälster och lite annat. Det är korv som ska skapas i det Westlundska köket. Från en granne har vi lånat en korvstoppningsdel till hushållsassistenten och nu ska det stoppas och stånkas så att det bara skriker julstämning om det!

 

Resultatet av mitt och mina syskons arbete blev väl sådär. Det var mycket roligare att göra och att säga att man hade gjort den själv än vad det kanske var gott. Men jag kommer ihåg just den där decemberkvällen så väl. Den otroliga mysigheten som låg i huset. Känslan av att verkligen skapa riktig mat med mina egna händer.

 

För det är ju det som är det härliga och fantastiska med matlagning. Du startar med några i sig ganska osmakliga ingredienser. Hackar, maler, sjuder och steker tills en fantastisk maträtt har uppstått. Det är det fina i matlagning och det är det som är så fantastiskt med mat.

 

Den här köttkvarnen tillhör en Pamas food mixer och har användsa till att sylta, göra korv och spettekakor av Jenny Naur på 50-talet.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: