Tema mat: Kött in my heart!




Mat, så underbart det är. När jag äter mat som jag älskar så önskar jag att magsäcken kunde vara töjbar till oändligheten. Fast när jag äter mat jag avskyr så önskar jag att magsäcken var mindre än en ärta. Mat som jag avskyr är exempelvis pasta och mat som jag älskar är bl.a kött, helst nötkött! Fast fläskfilé är inte heller så dåligt. Eftersom jag älskar kött så mycket som jag gör undrar jag väldigt ofta om jag skulle klara mig utan det. Hur klarar sig vegetarianer egentligen? Att inte äta kött för mig är som om en fågel skulle välja bort att flyga. Det är självklart för mig att käka kött. Grönsaker och frukt är visserligen gott men inget slår en varm, grillad köttbit.

Den här glasgrisen är inte vad man tror att den är. Eller snarare; den var inte vad jag trodde att den var. Det är en brännvinsflaska, inte en prydnad som jag trodde. Grisen tillhörde Carl Odelberg innan flaskan kom till Museet 1940 och han bodde på Berg-Tuna gård där grisen troligtvis användes. Ett smart sätt att gömma lite brännvin om man vill låta grisen stå framme men inte bjuda sina gäster på dricka eller ett högklassigt sätt att bjuda gästerna på dricka. Lite ovanligt skulle det dock vara idag att bjuda någon på brännvin i en grisflaska istället för i en vanlig flaska. Det är något jag känner att jag saknar, ovanliga flaskor som livar upp vardagen!

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: