Tema mat: Vad vore maten utan drycken?




Vad vore bullen utan mjölken?

Vad vore kebabtallriken utan läsken?

Och viktigast av allt; vad vore eftermiddagsfikat utan en varm kopp med kaffe? 

Mat i all sin gudomliga ära men vad vore måltiden utan en törstsläckande dryck att skölja ner födan med. Tänk dig att äta tallrik efter tallrik fylld med mat och inte ha något att dricka till. Det vore en mindre form av tortyr, enligt mig som matfantast, oberoende av hur utsökt eller vidervärdigt maten i fråga smakar.

Kaffepannan på bilden är en leksakspanna gjord av koppar och tillverkades år 1920. Den har säkert kokat många omgångar med ”kaffe” till måltider som serverades kanske till både mamma, pappa och kaffekokerskan själv. Vi har väl alla någon gång serverat egen lagad mat och dryck i femårsåldern som vi varit oerhört stolta över. Kan nämna att jag och mina kusiner gjorde de godaste sten-pizzorna och vårt färglösa kaffe som kokades i en liknande panna var en riktig succé hos våra föräldrar.

Jag vill även passa på att återigen lyfta fram dryckens värde. Vi ska nämligen komma ihåg att människan kan klara sig i veckor utan något att äta men endast ett fåtal dygn utan något att dricka. Så glöm inte bort att uppskatta såväl drycken som maten!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: