Feminism: Pojkar och flickor

 
 

Leksaksbilar till pojkar. Barbiedockor till flickor. Blåa kläder till pojkar. Rosa kläder till flickor.

 

Hej könsstereotyper!

 

Skulle någon kunna vara vänlig och ge mig en logisk förklaring till vad det är för fel med en pojke som är klädd i rosa och en flicka som leker med bilar? För jag har letat efter den förklaringen i många år och har aldrig lyckats hitta den.

 

Sedan barnsben har vi lärt oss att det är en skillnad mellan pojkar och flickor, en skillnad utöver den biologiska. Flickor förväntas bete sig på ett sätt och pojkar på ett annat. Det här är något som följer med oss hela livet, vi behandlas annorlunda baserat på vilket kön vi tillhör. Det är ju bara fel, om du frågar mig.

 

Jag identifierar inte mig själv som feminist, jag kommer aldrig att gå fram till någon och säga; ”Hej, jag heter Marika och jag är feminist”. Vad jag skulle vilja presentera mig som är någon som ogillar all ogrundad särbehandling, vare sig det handlar om kvinnor eller män – flickor eller pojkar. Vi är alla olika, vi börjar våra liv under olika förutsättningar, men vi är också alla lika och förtjänar att behandlas efter det, att få samma chanser i livet.

 

Vad vi tycker om att leka med är inte något som någon annan kan bestämma åt oss, något som en norm kan bestämma åt oss. Det är något endast vi själva kan bestämma. För Gustaf hade det säkert jätteroligt när han lekte med den här polisbilen, men vem säger att han inte hade haft det minst lika kul om den transformerades till en barbiedocka i polisuniform.

 

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: