Tema kommunikation – På drift, hippies och konst.

 

Här får du inte köra.
Här får du möta.
Här svänga.
Där parkera.

Pilar kryss och enkla bilder som för mig ser mer ut som konstverk än informationsskyltar.
Jag tycker att de pyntar fint utmed vägarna och blir till en del av inredningen i städerna.

Men helst slipper jag att veta vad de egentligen betyder.
Detta är en skolplansch från Västra skolan i Nyköping där de troligtvis lärde sig betydelsen av tecknen istället för att betrakta det hela som konst.

När jag tar mig fram i landet är det oftast med kollektivtrafik.
Buss till och från skolan.
Tåg vid längre sträckor.
Men bara ordet, kollektivtrafik ger mig gåshud.
Hur kan något så fint skötas om så dåligt, prioriteras så fel.
Jag skulle, om det hjälpte, offra mitt hjärta till staten för att få dessa färdmedel att fungera.
Kanske är det just det som behövs.
Ett pulserande hjärta mitt i det splittrade systemet.

Jag önskar att det kändes lite mer som en låt av ”Canned Heat” att resa i det här landet.
Ledigt och hippieaktigt
eller så är det jag som borde ta till mig den lugna attityden.
Såhär vill jag ha det i alla fall: Canned Heat - On The Road Again



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: