Hemma hos mig: mitt möte med Raffe

Bild hemifrån Lina Westlund
 
 

Träskulpturen i balsaträ på bilden tillhör Joel Hult, född 1994 och bosatt i Nyköping. Självklart kommer den med sin historia.

Fågeln inhandlades 2008 i en by i Ecuador som var känd för att just göra träskulpturer i balsaträ. Vi var och tittade på en fabrik där de tillverkades, den var ganska tråkig. När vi står där inne kommer en skallig, glasögonbeklädd Göteborgare från gruppen in och ropar:

- Colombias president står där ute!

Det visade sig vara Ecuadors president Rafael (eller Raffe, som han senare kom att bli kallad i gruppen) som var på besök med väldigt många livvakter. Folk från byn stod runtomkring och hyllade honom och en dam överlämnade en tårta som snabbt togs in en säkerhetsbil. Några i vår grupp skakade hand med presidenten och jag tog en bild med honom.

Fågeln och dess berättelse skulle passa perfekt på Raspen, men jag tycker nog att den passar ännu bättre i min pojkväns bokhylla. Jag tror inte att nätterna är riktigt lika läskiga där som jag kan tänka mig att de är inne i magasinssalarna.

 



Denna vecka har bloggarna i Youthhood valt ett föremål från sitt eget privata föremålsmagasin, hemma hos sig själv. Vad har bloggarna själva för gömda skatter på sin kammare? För visst är det så att alla föremål kan vara en skatt, det är människan bakom, han eller hon som berättar historien, som avgör föremålets värde!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: