Ilska: Att bli hånad

Bilden är från Sörmlands museums flickr
 

Jag hatar att förlora. Jag var är en rätt dålig förlorare när jag var mindre. Något som gör det ännu värre att förlora är om den som vann över dig hånar dig. Det är något som jag fortfarande stör mig på. När jag tittar på bilden får jag en känsla av att det är flickan som kommer att falla ned och förlora, och med tanke på pojkens ansiktsuttryck kommer att antagligen håna flickan när hon fallit ned. Det kan ju även ha varit så att flickan varit elak mot pojken och att detta är hans sätt att få ut sin ilska. Hans ansiktsuttryck säger ju även att han tar i.

Bilden togs under midsommarfirandet på Nyköpingshus 1962, då två barn har kuddkrig. Detta önskar jag fortfarande fanns mitt i stan under midsommar. Nuförtiden åker man oftast ut till landsbygden för att hitta en midsommarstång och roliga aktiviteter runt omkring och för en ungdom som mig utan körkort är det nästintill omöjligt.

En sak som jag både ogillar och gillar med fotografier från Sörmlands Museum är att det inte står mycket information om bilden utan att man måste fantisera mycket själv. Ibland är fotot självklar och ibland lämnas man som ett frågetecken. Detta är både bra och dåligt, men vi kommer vi aldrig helt hundra få veta sanningen bakom pojkens ansiktsuttryck.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: