Artificiellt: 1X7000000000

 

Fåret Dolly, hästen E.T.Cryozootech-Stallion och tjuren Got har något gemensamt, kan du gissa vad?

 

De var inte kamrater till den lilla grisen Babe.

De ägdes inte vid något tillfälle av Michael Jackson.

De har inte haft någon konversation med Dr. Dolittle.

 

Men de har alla fått liv via kloning.

 

Och jag talar inte om den sortens kloning som sker spontant vid bildningen av enäggstvillingar.

 

Jag talar om artificiell kloning.

 

Forskningen har kommit så långt att man numera kan skapa en exakt kopia av en individ genom att man mixtrar lite med celler och gener. DNA från en individ injiceras i en äggcell där cellkärnan avlägsnat och vips så har man en exakt kopia av den ursprungliga individen! Både coolt och läskigt, enligt mig. För även om det låter spännande och att tanken om att ha en egen klon fanns i mina drömmar som barn så kan jag inte låta bli att föreställa mig en allt ifrån mångfaldig framtid. En framtid där jordens 7 miljarder människor skulle kunna vara kloner av en och samma individ.

 

Den här dockan är en souvenir klädd i Dunkers folkdräkt. Hon är handmålad och av trä men hon ser också ut att vara en klon av någon av de andra dockorna kring henne, eller kanske är det de som är kloner av henne.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: