Artificiellt: ANTIFICIELLT

 

Tanken på kopior av det organiska, levande, livgivande i artificiella skepnader gungar mitt sinne.

Jag kan känna hur min hjärna skvalpar inför detta så onaturliga och främmande.

Substitut, ersättning, det kan jag acceptera. Proteser och det särskilt specialfunktionella som avgör: skillnaden mellan liv och död.

 

Men alla onödiga artificiella ting, de räddar inga liv. De tränger undan livet.

Hjärnan skvalpar runt i: konstgjort socker, konstgjorda träd, ersättningsnäsa för den näsan som egentligen bara inte var idealistisk i artificiellkonstbrukarens sinne, konstgjord is som skridskorna ändå inte glider bra på, sandbanksöar som byggs som substitut för livgivande ytor som någon demolerat.

 

Artificiella känslor. Sinnemedicinering, sinnekonstruering. Hormonstyrning. Låtsaskärlek för syns skull.

 

Artificiella tänder från Eskilstuna vårdskola. Tänder i gips. Nej: gips formad som tänder.

 

Artificialitet som stulit skepnaden av liv.


Jag skapar ordet antificiellt. 1970-talets gipsavgjutningar, historiskt minne.

Men jag önskar leva i en sann värld.

Inte en värld där det artificiella konstruerar vår verklighet.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: