Artificiellt: Konstgjorda foton

 
Ett utav synonymerna till artificiell är konstgjord. Vilket leder mina tankar vidare till en skoluppgift. Som medielev läste jag Foto i tvåan i gymnasiet, och när Foto C-kursen började nynna på sin sista refräng hade vi en ganska stor uppgift med rubriken ”Konstgjort foto”. Tanken var att vi skulle vara kreativa och åstadkomma något med hjälp av vår fantasi, och det var faktiskt en jätterolig uppgift. Jag tog hjälp av min syster som fick agera modell, jag sminkade henne med strössel på läppar och ögonlock och hennes hår var uppsatt med salladsblad. Kreativt, och jag fick ett hur bra resultat som helst!

Konstgjorda foton är sådana foton man liksom bygger på för att få fram det resultat man vill ha, man planerar och strukturerar upp det. Sådana bilder man inte kan gå ut och fota när som helst eller var som helst.

Detta är ett naturmotiv som K G Petersson fotograferade i Ånsund runt 1965, och denna bild är precis raka motsatsen till ett konstgjort foto eftersom fotografen förmodligen gick ut en dag, tog fram kameran och fotade bilden. Utan planering, någon typ av montering eller strukturering.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: