Artificiellt: plast

Den artificiella maten...

 

...som vi äter.

 

Närproducerat.

Handgjort.

Hemlagat och hemstampat och hemodlat och hemhemhem.

Ekologiskt, klimatsmart, nyckelhålsmärkt.

Fairtrade!

Skapat av människans händer från det sådda fröet till tallriken.

Helst dina.

Så fräscht och så nyttigt och så äkta. Det är så samhället kanske vill och bör vara. 

 

Det är inte maten jag äter.

Jag vill ha koll och jag vill ha all motivation i världen, men så är inte riktigt fallet.

Försöker och önskar gör jag, vill lägga ner min själ i att veta var varje centimeter av mina måltider kommer ifrån.

 

Men,  plastkyckling är vad vi äter.

Tillagad i en mikrovågsugn som mer liknar en leksak än ett matlagningsredskap.

Varor som är billiga och fraktas över hav, spyr ut bidrag till den globala uppvärmningen och inte alltid heller smakar gott.

Ska man äta plast?

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: