Sol: Böljande värme och inga kläder!

 
Sommaren 2012 var en hemsk sommar, en sommar med bara regn och nästan ingen värmande sol. Nu när vi för ett litet tag sedan fick en smak på den kommande värmen känns det extra tufft när den eviga vinter sveper bort värmen. Det är dags för sol och värme och inga kläder! Den bästa sommaren jag upplevt var nog även den jobbigaste, det var en sommar för några år sen tillbaka då det var så otroligt varmt utomhus att det var för varmt för att gå ut med shorts och linne! Men det var även den sommaren som jag hade min älskade solfjäder som jag köpt i Spanien vid åtta-års åldern som fläktade utmärkt på stranden och på promenaderna dit. Värmen stekte mot hunden, svetten rann och fjädern fläktade bort dropparna, hemsk men ändå härligt.

Min egna fjäder var inte alls lika vacker som den på bilden och hade inte alls samma fina material, denna solfjäder har nämligen ställ av elfenben och en knapp av pärlemor. Upptill har spröten påklistrade, breda tungformade pappersskivor med påmålat motiv. Motiven är olika på varje sida, på den synliga sidan är det en påfågel sittande i ett lågt träd och på den andra sidan är det påklistrade kinesiska figurer och spridda blommor. Det är även påmålade gulddekorationer och påklistrat dun upptill. En mycket vacker solfjäder som tros vara importerad från Kina, men dock ingen solfjäder som behövs i detta svenska och kalla väder.
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: