Sverige: dans

 

Sverige har många fina kulturarv, men något som jag tycker är extra charmig är folkdansen. Folkdans brukar definieras som aningen danser som utövades på 1800-talet eller tidigare eller danser som förts vidare genom tradition snarare än genom skolor. Jag vill tänka att jag själv dansat folkdans i skolan på julavslutningar. Dock var det inga folkdräkter involverade utan barn i sina finkläder som dansade till ett dragspel och en kvinnas röst. Jag vet inte om den dans vi utövade var något som skulle kunna kallas för folkdans men det kändes som det när man dansade i par, tjej och kille.

När folkdans nämns i ett samtal väcks alltid en tanke på midsommarstången och danser runt den, vilket inte är så konstigt eftersom det är nästan det enda gången under året som det dansas folkdans. Jag som ungdom har även en känsla av att det endast är tanter och gubbar som dansar folkdans och att den är en dans som snarligen kommer att dö ut och ersättas av mer modernare danser såsom hiphop.

Denna folkdräkt är utav ett speciellt slag, det är en så kallad "Vingåkers barndräkt". Förr i tiden tyckte man att dräkten var gammalmodig och att den skulle förändras, men om det var någon som försökte göra ändringar på den klassiska Vingåkersdräkten kunde man råka på dyra böter. Denna folkdräkt består av en livkjol, blus, förkläde, huvudbonad och en brosch, Vingåkersdräkten var faktiskt även inspirerad av Österåkers traditionella folkdräkt. Just denna dräkt var det Elisabeth Holmdahl i Karlskrona som bar, det är även hon som är på målningen.

På Sörmlands museums hemsida kan du läsa mer om folkdräkter, se här



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: