Sverige: Skogens konung

 

Sverige, Sverige älskade vän

 

Det första som poppade upp i mitt huvud när vi valde temat Sverige var låten med samma namn av Kent. Överlags är jag inte speciellt förtjust i den musik som spelas av bandet från Eskilstuna men den här mysiga lilla visan har fått sig en ärofylld plats på min spotify-lista. För den är just det; mysig.

 

I landet lagom är bäst

 

När vi åkte med skolan till Barcelona fick man tänka till lite, för en typisk present från Sverige skulle tas med till värdfamiljen. Och vad var då typiskt svenskt? Jag tänker på dalahästar, glas från Kosta Boda, knäckebröd och ... älgen! Den sista verkar ju vara omåttligt populär, om man dömer efter antalet stulna vägskyltar som pryds med skogens konung.

 

Natten är ljus i ett land utan ljud

 

Enligt Fokus så säljer souvenir-butikerna vägskyltar, gosedjur och smycken gjorda av älgspillning för miljontals kronor varje år. En sådan souvenir som hamnat i föremålsarkivet är den här brunmålade älgen av trä från Jämtland. För mig skriker den verkligen Sverige.

 

Välkommen, välkommen hit

Vem du än är var du än är

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: