Det roligaste med Youthhood: surprise, surprise!

 
 
 

När jag gick in bland alla föremål tisdagen den 4:e juni hade jag en plan. Jag skulle gå in där och välja ett matrelaterat föremål, jag skulle skriva om hur gott och trevligt det alltid är att fika medan vi diskuterar och bestämmer teman. Jag skulle skriva om hur alla berättelser och föremål har mättat min hunger efter historia under den tid då detta ämne har varit frånvarande från mitt skolschema. Men så hände något oväntat, mina ögon fastnade på en rosa fåtölj och alla tankar på mat och tillhörande föremål försvann ur mina tankar som istället vandrade vidare till ett annat tema. När det var dags för att ta foton och undersöka denna fåtölj på närmare håll fick jag mig dock en överraskning, och ett gott skratt, och fåtöljen fick en ny symbolik i mina ögon – för visst sjutton symboliserar den det bästa med Youthhood!

 

Tålamod, tålamod ... Ni ska få höra (läs: läsa) vad det är som gör den här fåtöljen så speciell och symbolisk, vad det är som skiljer den så från den alldagliga fåtöljen som kan återfinnas i såväl föremålsarkivet som i de sörmländska hemmen.

 

Genom hela den här texten har jag använt mig av fel benämning när det kommer till föremålet på bilden, för fåtöljen visade sig vid närmare undersökning inte alls vara en fåtölj utan snarare en bekväm stol för dig att uträtta dina behov ifrån; en pottstol. Det var helt enkelt så att innan toalettens tid använde man sig av pottor, att huka sig ner över en liten potta var tydligen något som inte var alltför populärt hos den övre klassen som istället använde sig av flådiga pottstolar ovanför sina pottor. Problemet löst och det var det, pottstolen räddade deras värdighet.

 

Det är det här som jag tycker så mycket om med att blogga för Youthhood, att man aldrig riktigt vet vad man beger sig in på när man kliver in i rummen med alla föremål och tittar sig omkring. Att man inte vet vad föremålen döljer för hemligheter, att det är en del av mitt jobb att tänka till och föreställa mig föremålens liv. Och att föremålet du ser inte alltid visar sig vara det du först tror, att du ständigt blir överraskad. Överraskningarna är, enligt mig, det bästa med Youthhood.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: