Kroppsliga ideal: En riktigt fräsch andedräkt

 
 

Runt omkring oss påverkas vi hela tiden till att få vissa kroppsliga ideal. Det är genom reklam, vänner och media. Hur vi än gör så finns de alltid där. Efter en stunds fundering kom jag fram till vilket kroppsidal som de allra, allra flesta av oss har. Vilken sorts reklam som kanske inte tilltalar de flesta av oss, men som ändå riktar sig till oss alla. Jag pratar såklart om bra munhygien. Rena tänder, en mintdoftande andedräkt och ett vitt leende. Gamla och unga. Kvinnor och män. De som bryr sig och de som inte bryr sig, alla vill vi lukta gott ur våra munnar.

Detta ideal går nästan till en överdrift. Med så många reklamer för superavancerade tandborstar och munskölj som effektivt tar bort de där animerad, bruna svavelgaserna som vi tydligen har i våra munnar, blir i alla fall jag lite rädd. Jag börjar lukta på min egen andedräkt. Blir rädd att människor kanske diskret ryggar tillbaks när jag pratar med dem. Tänk om jag stinker utan att veta om det?! Bäst att köpa den där nya tandkrämen framtagen av experter i ett hypermodernt labb ändå.
Men det är inte bara nu vi har velat ha den god doft från våra munnar den här tandborsten som möjligen är gjord i elfenben (!!) användes runt 1900. Någon i familjen Åkerhielm ville även hen ha ett skinande leende och en god munlukt.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: