2013: Man kan inte få för mycket av musik


2013 var året Eurovision Song Contest kom till Sverige.

2013 var året My Chemical Romance meddelade att bandet ska splittras.

2013 var året då alla plötsligt blev väldigt intresserade av vad det egentligen är räven säger.

 

Musikåret 2013 går att beskriva på många vis. Likt varje år så har icke-européer över hela världen undrat vad i hela fridens namn det är som pågår i Europa, vad det är som under en kväll fullkomligt tar över de sociala medierna. Precis som alla andra år så är det band som har splittrats och andra som återförenats och därmed gett fans till splittrade band nytt hopp (läs: Fall Out Boy). Och som alla andra år så har nya musikstilar introducerats, att dubstep numera finns på musikkartan är ett faktum – hur gärna jag än skulle vilja ta upp ett musikaliskt suddgummi och sudda bort dess existens så kan jag inte göra det.

 

Från förra veckans julinspirerade inlägg så vet ni om att jag älskar musik. Tidigare år har jag dock inte varit så medveten om vad som försiggår i musikvärlden, annat än när mina gamla hederliga favoritartister släpper sina nya album och när radiokanalerna sätter igång och tjatar ut ännu en låt. I år har dock till och med jag lagt märke till det faktum att det är artister från olika delar av världen som lyckats ta sig in på topplistorna, en MADE IN USA-stämpel är inte längre något obligatoriskt för att slå igenom internationellt. Likt flaggorna på bilden, som användes som reklam vid Börjes Herr och Gossekipering, kan de vara så väl britter som italienare.

 

Icona Pop från Sverige.

Lorde från Nya Zeeland.

Of Monsters and Men från Island.

 

Dessa tre är exempel på de artister jag skulle kunna nämna som under 2013 lyckats ta sig in på topplistorna lite varstans i världen; 2013 har varit deras år.

 

Jag kan även avsluta med att lägga till ytterligare en grupp på den ovanstående listan, dock med en liten parantes för jag är inte säker på om artist är rätt benämning på gruppen som hela världen pratat om de senaste månaderna.

 

(Ylvis från Norge.)

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: