Brev: Inte bara ett

 


1969 donerade Gwendolen Fleetwood (1888 – 1976) ett stort arkivskåp till Sörmlands Museum. Det var ett arkivskåp som innehöll mycket! Det var fotografier, dokument, dagböcker, manus och teckningar plus en hel del till. Allt detta hade tillkommit under flera generationer hos familjen Fleetwood. Jag kunde räkna till över ett 30-tal stora mappar vilka endast innehöll brev. Otroligt många brev, och av att bedöma de brev jag såg, så var de i mycket fint skick. Det är helt otroligt hur mycket som skulle gå att ta del av om man läste alla dessa brev.

 

Att donera en stor samling som denna från släkten Fleetwood är enligt mig mycket generöst även fast man inte ger bort föremålen så att man aldrig får se dem igen. Jag undrar lite hur jag skulle göra ifall jag, i framtiden, vill dela med mig till offentligheten av vad jag skrivit till personer i den ålder jag är nu. Ett fysiskt brev till en vän har jag knappt sänt. Kanske blir det så att det i framtiden doneras gamla mobiltelefoner fyllda med information om olika saker. Ett format jag tror skulle vara rätt ointressant idag men när dagens mobiltelefon blir en antikvitet så tror jag att det skulle vara högst intressant att i ett arkiv leta bland mobiltelefoner och läsa innehållet, om möjligt såklart. Det blir då ett format som framtiden inte förmodligen kommer att använda i vardagen.

 

På Sörmlands Museums hemsida går det att läsa många historier och fakta kring bl.a. släkten Fleetwood. Många av dessa finner jag mycket intressanta. Här kan du läsa mer.


 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: