Något att hänga i julgranen: Flyga drake

Julen är barnens högtid. Jag hörde det sägas till och från under min barndom men kunde aldrig riktigt förstå vad som menades med det. Nu har jag fyllt 18 år, julklappsönskningarna har minskat i både mängd och omfång, och jag förstår till sist vad de vuxna menade.

 

Trots att julen förstås är mer än julklapparna så har mitt engagemang för julen ändå avtagit. Ta bort granen, maten och Kalle Anka vid tre så är det inte så stor skillnad på julen och påsken. Samma släkt, samma diskussioner och liknande mat. Nej, den stora skillnaden är barnen. Är ett barn någonsin så spänt som dagen innan julafton? Någonsin så blygt uppspelt som när tomten kommer? Någonsin så belåtet trött som efter en lång kvälls öppnande av, och lekande med, julklappar?

 

Barnen är förnöjelsen och deras kreativitet är inspirationen. Denna hemmagjorda drake tillverkades på 50-talet av en ung Börje Ohlsson. Det känns säkert att säga att han fick hjälp av Lotta, Danne och Madeleine, vars namn är målade på draken tillsammans med solar och blommor. En färgsprakande skapelse full av barndomens skaparglädje.

 

”Just väderleken den här dagen, det var något enastående hur lugnt det var den där dan. Han är så lugn där uppe. Iris skulle bjuda på kaffe och Stefan binder fast draken vid en stubbe och draken står stilla hela tiden. Jag har flygit mycket drakar i mina dar men sånt lugn har jag aldrig sett. Den stod alldeles stilla.” – ur Börjes berättelser om drakar 2006-05-11

 

Jag tycker att denna återgivning av vad jag föreställer mig vara en solig sommardag kring midsommar är väldigt vacker. Bilden som målas upp känns frusen i tiden, fjättrad liksom draken vid en stubbe, enbart svagt gungande i tidens vind.

 

För mig symboliserar draken barnen och kreativiteten. Och det är verkligen något att hänga i julgranen!

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: