Något att hänga i julgranen: Orgel i granen?



Änglar i miniatyr?

Javisst, det funkar finfint.

Polkagrisstänger?

Javisst, om du inte vill äta dem förstås.

Julgranskulor?

Javisst, de heter ju trots allt julgranskulor.

 

Orglar? Nja, kanske inte det första man tänker på när man räknar upp saker man kan hänga upp i julgranen. För det första skulle en orgel i toppen mosa hela granen, för det andra ... vem tusan hänger upp ett instrument i julgranen – dem ska man ju spela på!

 

Det här kommer ifrån tjejen som gick på musikskolan i tre år utan att lära sig annat än en handfull ackord. Hon som var övertygad om att det faktum att hon inte kunde spela gitarr likt Billie Joe Armstrong efter denna tid berodde på att hon fick lära sig att spela på en akustisk gitarr istället för en elgitarr. Hon som sedan insåg att det inte var gitarren som var problemet; det var hon själv.

 

För att fatta mig kort; jag älskar musik med hela mitt hjärta men jag är inte menad för att spela på instrumenten som skapar musiken jag älskar. Jag skulle inte kalla mig själv för tondöv, det är inte det som är problemet, men det är något som gör att instrumenten och jag inte kommer överens. Vi pratar liksom inte samma språk. Avsaknad av tålamod, drivkraft ... ja, vad det nu kan handla om så är det något jag inte innehar, men uppskatta musiken det kan jag minsann!

 

Så därför så skulle jag vilja hänga upp alla instrument i julgranen, för jag anser att tack vare dem så är vår jord en mycket härligare plats att leva på. Orgeln i nyrenässansstil på bilden, den akustiska gitarren jag svor över och den icke-samarbetsvillige elgitarren är alla instrument jag vill hänga upp i min enorma och abstrakta julgran, för trots min oförmåga att spela på dem så vill jag att de uppmärksammas lite extra denna jul.

 

Tacka bjällrorna för Bjällerklang, trummorna för Little Drummer Boy och våra egna stämband för det kännetecknande dom dom dom (x cirka 1000) i Tänd Ett Ljus.

 

Tacka instrumenten för julen, för utan dem och deras musik skulle julen sakna en viktig del av sin magi.

 

 

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: