Bokstav: Nationalromantik

 

Det finns några skåp som detta i samlingarna på Raspen. Nationalromantiska med blommor och initialer på dörrarna. Initialer som talar om vem som en gång ägde skåpet eller kanske vem som tillverkade det.
Jag tycker att det är fascinerande hur mycket en antikvitetsexpert kan tyda ut av endast några bokstäver och hur färgens slitningar skvallrar om dess historia. När jag var liten älskade jag att kolla på programmet Antikrundan och tänka på vad jag skulle visa om de kom hem till oss. Det finaste och äldsta jag kunde hitta var två stycken klippdockor som jag tror är från 1900-talets början, de har inte fått besöka den antika rundan än så jag vet inte om hypotesen stämmer. Fina och gamla är de i alla fall!

 

För mig ger detta skåp mig klyschiga bilder av Sverige.
Jag tänker på dalmål, pelargoner, ensamhet, stugor i djupa skogar, kurbits och Carl Johan de Geers flagga.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: