Slask: rejäla stövlar

 

Övergången kallas den. 

När termometern långsamt flyttar sig mot varmare celcius. 

 

När hundavföringen som gömts i snö skymtar fram i tö, och förorenar trottoarerna. 

 

När allting droppar, skvätter, rinner, svettas och kyler ner på samma gång. Alla ytterplagg försuras och luktar snart gamla gympaskor.

 

Den eviga perioden av slasket. 

Av snusket. 

Det stora droppet. 

 

Här skulle dessa stövlar vara väl till pass.

Egentligen kuskstövlar, men som råkar vara gjorda av något alldeles extra; Sälskinn. 

Fodrade i annan päls inuti, men rejält äkta.  

 

De skulle stå emot alla vattenpölar och alla lerhögar. Visserligen skulle man lukta sur säl, och jag vet egentligen inte om mina torra fötter är värda en säls liv, men rejäla är dem.  

 

Familjen von Rosen har använt dem i flera led, och jag undrar om de höll deras fötter torra i perioderna då slasket var som värst?

 

Jag hoppas verkligen det. 

För om skorna ändå är tillverkade kan de lika gärna användas. 

Och det rejält!

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: