Radio: Mitt frieri till en låda

 

Handmålat virke anno 1813 i form av fästmöskrin. Dekorerat med ett livets träd och inrett med ytterligare små lådor i lådan och alla lådor kan öppnas och stängas och träder blommar året om, lådan ekar året om. Radion ekar året om. Radion är en låda.

 

När jag lyssnar på radion blir mitt huvud en låda och radiolådan öppnas och teleporteras in i min huvudlåda.

Och när den länkningen sker så öppnas en helt ny värld. Ett helt annat universum.

Det strömmar in i kroppen och sinnet projicerar bilder av orden som flyter in i öronen och radiovågorna blir vila.

Röster som susar i vågor genom luften och når mig med oanade budskap, allmänbildning, skratt och ro.

 

Där händer det. Jag trycker en metallspets in i min mobila telefon och pressar in små minilurar i öronen och får kontakt med någonting som jag omges av hela tiden. Tänk att radiovågorna har så mycket att berätta för mig.

 

Allra helst lyssnar jag på P1. Favoriterna just nu är Nordegren och Epstein, Public Service, På minuten och Spanarna. På sommaren är det såklart Sommar i P1 som avlyssnas så ofta som det går. Sedan är jag tokig i alla slags radioteatrar och övriga följetonger med noveller och litteratur.

 

Tack radio för att du finns. För att du är världens bästa låda.

Jag tänker mig dig radion som detta skrin.

Du har anor, du har stil, du har rymd, du har allt.

Det känns väldigt passande att du är just ett fästmöskrin i detta nu, ett som användes 1813 vid ett frieri.

Nu friar jag till dig radion.

Följ mig genom allt.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: