En sak jag aldrig sett förut: Kanna/vas/prydnad/staty/mänsklig snigel?

 

Jag blev förundrad över det här föremålet. Nu i efterhand förstår jag att det är en kanna som används till dryck, men det finns så mycket potential i det. Kitschen, stilen, den fantastiska kombinationen av en manskropp som slingrar sig ur ett snäckskal och guldetaljer.

Ursprungligen kommer den från Villeroy & Boch, och har sedan stått i Cecilia af Klerckers bostad.

Jag kan inte låta bli att undra när och var den användes. Till vilken sorts tillställning? Var det kanske en kanna man plockade fram på ett enkelt kafferep, vid konfirmation eller vid bröllop? Har den stolt fått stå framplockad eller dammat igen i ett gammalt skåp?

Det finns så mycket som jag skulle vilja fråga om, det är synd att mer information inte finns.


 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: