En sak jag aldrig sett förut: NÅGON SOM SAKNAR EN KROKODILFOT?

 
 

Att krokodilskinn varit ett populärt människomode under årens gång är väl inte något du har missat? När jag var liten (eller ska jag säga mindre?) var utklädningsmöjligheterna många och mormors väska och matchande skor av krokodilskinn tillhörde favoritaccessoarerna. Men jag tror inte riktigt att jag förstod att det där skinnet en gång suttit på utsidan av en livslevande krokodil, med såväl vassa tänder som skarpa klor. Och att dessa klor med deras ackompanjerande fot skulle fungera utmärkt som väska var väl heller inte en tanke som cirkulerade runt i mitt huvud då.

 

Efter den senaste tisdagen på magasinet har den här tanken dock kommit till liv, då stötte jag nämligen på den här väskan av krokodilfot när jag letade runt bland alla prylar efter någon jag aldrig sett förut. För den här väskan har jag minsann inte stött på tidigare, det skulle jag ha kommit ihåg.

 

Inte nog med att den här väskan är lite speciell i sig, den har också varit med om ett rejält äventyr! Den är nämligen ett minne från världsutställningen i Chicago 1893, så den har både rest långt och levt länge. Utställningen, som var en av de största utomeuropeiska utställningarna under 1800-talet, arrangerades till minne av Columbus upptäckt av Amerika 400 år tidigare och Sveriges paviljong fick mycket gott betyg av den amerikanska pressen.

 

Trots att den här damväskan är ett av de äckligaste föremål jag någonsin stött på så hoppas jag att även framtida bloggare lyckas hitta dess lilla gömställe, för den här väskan av krokodilfot är något värt att se med egna nyfikna ögon.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: