Mitt drömtema: Krims krams





Det började redan när jag var liten då jag ofta besökte en butik vid namn Guldtian. En butik där mycket kostade endast tio kronor. Vad handlade jag där då? Jo en massa Krims krams bara. Exempelvis samlade jag på små delfiner i porslin som fanns att köpa där för tio/femton kronor styck. En annan gång köpte jag en hund i porslin och vips så var mitt rum fullt av en massa porslinsföremål.

Jag älskar fortfarande krims krams men inte i lika stor utsträckning så mitt rum är inte fullt av dessa ting längre. Kanske beror kärleken till småsaker på mina polska gener eller det faktum att min mamma hatar krims krams och att jag var i det rebelliska stadiet. Något som var svårt för mig var då jag var tvungen att göra mig av med allt krims krams, jag fäster mig gärna vid ting och har svårt att skilja mig från dem. Exempelvis har jag fortfarande kvar några gosedjur som jag inte kunnat slänga ännu för att jag fäst mig vid dem. De ligger i en låda i garderoben.


När man skriver om klrims krams finns det hur mycket som helst att skriva och det finns även väldigt många föremål som passar in på beskrivningen "krims krams" på Raspen. När jag letade efter något föremål till mitt drömtema hittade jag en avdelning med en massa småsaker, bland annat detta väldigt söta tempel som är 16 cm långt och 7 cm brett. Det fanns även ett litet bord med pyttesmå kaffekoppar på och något som liknade en miniatyrkarusell. I beskrivningen av templet står det just "prydnadsföremål" vilket för mig är definitionen av krims krams. Templet är även gjort av materialet elfenben och var från Malmköping där Thorborg Wahlberg hade den i sitt hem. Kanske Thorborg också var en "krims-krams-älskare"?

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: