Mitt drömtema: Mat såklart

 

Hmm… Drömtema, svårt tänkte jag. Jag funderade och funderade. Sen kom jag på det. Självklart ska jag skriva om mat! Vad annars? Tjejen som älskar att äta och laga mat kan ju inte lämna den här bloggen utan att dela ett recept! Så här kommer en fantastisk rätt, en av mina favoriter faktiskt! Du kan ta i lite vad du känner för, men det här är vad jag brukar ha!


Du behöver:


Någon fisk, frysta lax- och torskfiléer tycker jag fungerar mycket bra. Räkna ca 1 per person

Räkor, musslor och bläckfisk om du vill ha det

Några potatisar ungefär 2-3 per ätande mun

1 knippe sparris

1 citron

1/2-1 chili

1 fänkål

Timjan (helst färsk)

olivolja 



1.Börja med att sätta ugnen på högsta värme.


2.Skala, klyfta, salta och olivolja potatisen. Stoppa in ganska högt upp i ugnen tills det är klart, ca 20-30 minuter


3.Hacka chilin, dela fänkålen i mindre bitar. Ta loss "bladen" och dela dem. Ät inte "pinnarna" och mitten.Ta bort det träiga längst mer på sparrisen genom att bryta lite lätt tills den går av eller dra lite i den.


4.Skala räkor och tina och dela fisken i mindre bitar (salta och peppra fisken)


5.När potatisen nästan är klar börjar du steka grönsakerna med chili, timjan, salt och peppar i lite olivolja. Lägg sedan åt sidan.


6. Stek fisken i samma stekpanna. Ta bort pannan från värmen och vänd i räkorna så att de bara blir lite varma.


7.Lägg upp potatisen på ett fat, lägg på grönsaker, fisk och räkor och avsluta med att pressa över citron och ringla på lite olivolja.


Servera! Föreslaget bestick att servera med är denna slev i snäckskal (?) som är tillverkad i Stigtomta!


 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: