Två föremål en funktion: Tack för toaletten!

 

För länge, länge sedan använde man en potta när man skulle gå på toa, eller rättare sagt: gå på potta. Men vänta, nu sa jag nog fel, det var inte länge, länge sedan denna potta användes. Den tillverkades nämligen 1930 och användes fram till 1970, och då användes den på ett sjukhus!

Jag som själv är uppväxt i en värld där pottor aldrig använts (till mer än att potträna bebisar) kan aldrig föreställa mig att sitta på en potta och uträtta mina behov. Som kille kan det väl vara enkelt att pricka rätt, men som tjej är det nog svårt att sikta. För båda könen är det nog svårt att uträtta nummer två!

Självaste gå-på-toan:det är inte ens det värsta av allt med en potta. Vad skulle man göra av det som ligger i?! Förr kunde man ju slänga ut det genom fönstret men idag känns det helt onaturligt helt enkelt... och äckligt! Stackars den som går förbi ens hus precis i det ögonblicket...

Jag kan nog säga att jag är nöjd över att leva i en värld där porslinstronar och avlopp finns, istället för vita porslinspottor med handtag. Dock finns det inte toaletter världen över. En gång när jag besökte Egypten och var i en liten by långt utanför centrum, behövde jag gå på toa. När jag kom fram till båset tittade jag ned och fylldes av osäkerhet och blev förskräckt - det var ett hål i marken! En liten stund stirrade jag på hålet men bestämde mig för att inte kissa i ett hål och så gick jag därifrån. Återigen, så glad över att jag har en toalett i mitt hus.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: