Typiskt Nyköping: DEKADENS

Veckans tema Typiskt Nyköping anspelar på en pågående utställning med samma namn. Föremål från Sörmlands museums föremålsmagasin visas på offentliga platser i Nyköping. 15 juni-30 aug.
 
 



Att vara ung och framåtandas i vilken stad som helst är nog svårt.

Dekadensen bland alla småfågelshjärtan som bara vill flyga vidare ut i världen hänger i luften.

Hur bryggeriområdet, ån, vallarna, kråkberget, hamnen, kullerstensgatorna, pastellstugorna och skogslundarna ändå skulpterar oss, ger oss en sinnlig kappsäck att bära med oss av glittrande skärgårdslandskap och pittoreska kvarter.

 

Att växa ur sin stad är ekvivalent med att växa ur ett par skor. Tillslut har man promenerat sönder samma sulor, samma gator. Någonting nytt måste hända. Någonting nytt måste upptäckas.

 

Det finns närvarande och tillgängliga flyktvägar härifrån.
Det lugnar ofta mitt dekadenta frihetslängtande bultande.

Tågstationen med tåg som kan forsla mig åt norr och söder varje timme, varje dag.

Flygplatsen där planen kan flyga bort mig någonstans dit jag inte ens trodde fanns.

Havet med miljontals utmynningar mot resten av det som går att upptäcka och längta efter.

 

Föremål typiskt Nyköping får därför bli en kappsäck klädd med polkarandigt tyg inuti, från muséets samling. En symbol för längtan och för resbenägenheten hos många av oss unga Nyköpingsbor.

 

Och när jag är här.

Kokos och brownieglass på piren.

Ekensbergsrundan i ett par knallblå skor med andan i halsen.

Kanotpaddling i glittrande h två o.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: