Avslappning, chilla, softa: Äta, sova, äta

 

En människas liv är full av stress, våra liv är i ständig rörelse - från sängen till matbordet, från huset till jobbet, från ett möte till ett annat, från jobbet hem till huset, från dörren till köket, från köket till toaletten. En evig rutin som aldrig ändras, inte förrän de blir för gamla för att röra sig, då lever de äntligen ett lugnt liv som jag gör. Jag är en ko, en ko långt ut på landet och det enda jag gör varje dag är: äta, mjölkas och sedan sova. Ett meningslöst liv skulle en människa säga, men jag gör mycket nytta när jag betar på samma gräsplätt en hel dag. Jag uppfostrar min kalv, ger er mjölk på bordet och lever ett lugnt och sansat liv...

När jag är en ko är jag som mest avslappnad.

Dagar då mycket händer och dagar då jag är effektiv gillar jag, det får mig att känna mig viktig och duktig. Det kan även vara kul att ha fullt upp en hel dag, men väldigt ofta stressigt. Dagar då jag lever som en ko, det är de dagarna jag är mest avslappnad på och har du inte prövat att leva som en ko så gör det i helgen. Dagen kommer kännas ytterst meningslös men efteråt kommer du även känna dig lugn, se dock till att de saker som ska göras på den dagen görs dagen innan så att du inte känner dig stressad över att missa en hel del arbetstid - på detta vis blir avslappningen maximal.

Kossan på bilden har levt ett lugnt liv. Hon har stått i skolor från 1941 till 1992 då Per Georgii från Nyköping, Arnö sedan gav kon till museet. Kon har sedan dess stått i magasinet, lugn och sansad med sina ko-kompisar.





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: