Om jag skulle sno något från magasinet: Växthussätet

 
 

Triva-Bertoia-Diamond Chair. NK:s tidlösa kreation. Sådana vill jag ha! Och ta med mig de tillhörande taburetterna också.

 

Sedan skulle jag faktiskt behandla dessa otroligt dyrbara designerstolar på ett väldigt brutalt vis.
Jag skulle sprejmåla stålet i vitt.

Möjligtvis slakta klädseln också, låta metallen skina vitt ifred eller kanske klä om dem själv.

 

Jag drömmer om att placera dem i ett växthus där jag bestämmer allt. Där jag kan vara helt ensam eller bjuda in några själar och bjuda på nyplockade primörer från mina odlingar.

OCH SITTA I STOLARNA, såklart. Liksom leva min egen utopi där stolarna integreras med en växande dröm. Både metaforiskt och reellt.

Bland ranunkel och stockrosor och morötter, ljusslingor och stenläggning.

 

Harry Bertoia formgav stolarna för Knoll Associates i USA innan NK köpte upp produkten och lanserade den i Sverige.

Sedan tillverkades stolarna i NK:s verkstäder i Nyköping.

NK producerade sina produkter i Nyköping under många år och precis efter öppningsåret av fabriken 1904 var 261 personer anställda, varav 20 kvinnor.

 

Att få vara del av en kreativ process. Att få utforma, bygga, konstruera. Att få förverkliga någons idéer.

Det kan ha varit ganska fantastiskt, samtidigt begränsande att inte få modellera sina egna drömmar.

Ändock: jag tackar alla forna NK:arbetare för deras montering av dessa smickrande säten.

Och varnar alla på muséet för eventuell stöld...

Hihi.

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: