Den stora flytten: Flyg fågel flyg

 

Likt flyttfågeln flyttar till Afrika varje vinter flyttar Sörmlands Museum till nya lokaler.

 

Börjar inlägget med en liknelse, märkte ni det? Det låter lite småfånigt och jag lyckades inte riktigt få den där lite poetiska och vackra effekten som liknelser och metaforer brukar ge men liknelsen är ju åtminstone inte uppbyggd av någon lögn. För flyttfåglarna brukar ju tillfälligt flytta under vintern och Sörmlands Museum ska byta lokaler, men den flytten är temporär.

 

Nya lokaler och nya möjligheter, ja, det är ju vad som är på g. Och visst ska det bli spännande!

 

Som erfaren flyttare, mellan åldern åtta och femton flyttade jag totalt sju gånger, kan jag säga att flyttar kommer med många bra saker men även en handfull dåliga ...

 

Gamla grejer slängs ut (fast detta gäller så klart inte de gamla grejerna som tillhör museet, hela grejen bygger ju på att de är gamla), nya grejer köps in och så bäst av allt ... rummen ges liv genom inredningen!

 

Det värsta, det absolut värsta, med att flytta är alla saker som försvinner spårlöst. Under mina flyttningar så har jag tappat bort så väl pepparkaksmått som dataspel och jag kan meddela er att det inte är en rolig känsla när man inte kan hitta något och bara vet att det har försvunnit i flytten. Jag har inte så många prylar att hålla reda på om man jämför med alla tiotusentals föremål som finns i museets ägo. Det är inte heller vilka prylar som helst, det är såna där pryttlar man absolut inte vill tappa bort.

 

Det här pepparkaksmåttet av bleckplåt i form av en fågel hittade jag tillsammans med en mängd andra pepparkaksmått. Det är lätt att försvinna i mängden och om man är liten så är det ännu lättare. Därför hoppas jag innerligt att denna lilla fågel inte flyger iväg åt fel håll när det är dags för den stora flytten.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: