Valborg: Pang!

 
Elden värmer upp ansiktet i den kalla, fuktiga vårluften. Familjer och vänner samlas runt elden och stirrar in i dess lågor, några ramlar och faller omkull på vägen till brasan och man ser en massa vita mössor. Det är första maj - Valborg.

Jag har undrat om valborg alltid firats som det gör idag, vilket det inte har. Förr så fanns det många olika ritualer på valborg, men två som alltid varit desamma är drickandet och eldbrasan. Dock så brann inte eldarna förr endast för att elda utan för att man brände upp gamla möbler som inte behövdes längre. En annan spännande ritual som jag fått reda på är en ganska finurlig en, förr så brukade man använda sig av smällare och skjuta gevär för att skrämma bort spöken och vålnader, detta gjorde man för att man skulle släppa ut sina djur på bete och för att de inte skulle få någon dum sjukdom eller kanske rövas bort så skrämde man bort det som skulle kunna skada djuren - vilket man trodde var vålnader och spöken.

I museets föremålsarkiv letade jag efter ett gevär, men det enda jag kunde finna som liknade något man kunde skjuta med var denna leksakspistol i plast som kommer från Polismyndigheten i Södermanland. Då börjar man fundera hur en leksakspistol kom till Polismyndigheten? Kanske var det någon som försökte råna någon med en leksakspistol eller så var det kanske någon som lämnade in den? Den är i alla fall gjord i Turkiet 1980 och lämnades in till museet 2010 tillsammans med en massa andra föremål från Polismyndigheten.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: