Arkivet: Fotografi

 
 

Nu senast när vi i Youthhood möttes var vi i arkivet på Åhuset och fick kolla runt bland flera tusentals papper med olika innehåll. Länge letade jag runt i olika mappar i hopp om att hitta en skrift om, eller fotografier av, Lennart Nilsson, en av Sveriges största fotografer med uppväxt i Strängnäs kommun. Dessvärre hittade jag inget av eller om honom men blev dock inte besviken när jag hittade detta fotografi taget av en man vid namn Ivar Schnell. Fotografiet är taget 1944 och jag känner igen mycket av mitt fotografi i den här bilden, vilket gör den intressant för mig. Dels så är många av mina motiv just kor då jag finner dem mycket angenäma att ta kort på. Det är dock det stilla lugnet i bilden som jag associerar med vissa av mina fotografier.

Ivar Schnell var inte huvudsakligen verksam som fotograf, hans ämbete var landsantikvarie, Sörmlands först med start 1938. Han var arkeolog och skrev om bl.a. kyrkor och fornminnen. Det verk av hans som jag bäst kan relatera till är dock pjäsen om Nyköpings Gästabud, vilken han skrev!

Här hittar du mer information om Ivar Schnell på Sörmlands museums hemsida.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: