Brev: NSA-skandalen

 


Detta brev kommer från en brevsamling kallad Finlandsbreven. Finlandsbreven består av brev skickade mellan släktingar i Sverige och krigsdrabbade Helsingfors under andra världskriget. I breven får man en bild av hur det var att leva med krigets fasor så nära inpå.

 

Just det brev jag valt har tjocka svarta streck över en formulering. Brevet har blivit läst, kontrollerat och censurerat innan det släppts vidare. Denna inskränkning av privatlivet under krigstid kan i moderna ögon i viss mån förstås. Men kan samma sorts övervakning accepteras idag?

 

NSA-skandalen har varit en nyhetsföljetong i flera månader vid det här laget. Och visst har det höjts röster, visst har det marscherats på gatorna. Men inte i en så oerhört stor utsträckning som man kanske initialt hade kunnat tro.

 

De flesta skulle nog instämma i att övervakning av fysisk post inte är moraliskt försvarsbart att utföra som en stat. Förutom, möjligtvis, under krigstider då man kan argumentera att det sker för landets och landets befolknings bästa. Men att ett lands ledning avlyssnar allierade och till och med sina egna medborgare, är det moraliskt försvarsbart?

 

Hursomhelst är det det som har avslöjats. Jag är intresserad av varför inga har fått avgå, varför de kränkta inte krävt rättvisa. En del har gjort det men de är relativt få. Istället har en sorts apati lagt sig över hela debatten. Även fast medier har rapporterat om det och fördömt det, så känns det som att ingen riktigt vill lägga någon energi på det.

 

Jag har själv haft svårt att bli så passionerat arg som jag teoretiskt vet att jag borde bli. ”Så min mejlväxling och internettrafik blir avlyssnad? Jag har inget att dölja.” Så tror jag att jag resonerar. Och jag har inte ändrat mina internetvanor sedan avslöjandet. Vad jag vet kan NSA sitta och se mig nu, och vad bryr jag mig om det?

 

Med eftertanke framkomer dock faran i det hela. De flesta som avlyssnas kanske inte har något att oroa sig för, så länge staten är på medborgarnas sida. Men det är faktiskt inte självklart att staten står på medborgarnas sida. Och om man ger staten makten att kontrollera oss nu, så ger vi dem ett oerhört kraftfullt vapen om de skulle vända sig emot oss sen.

 
Här kan du läsa mer om samlingen Finlandsbreven.


 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: